VÄRMLANDSFÖRENINGEN

Stugan

Tidningen

Hem

Värmlandsföreningen har en egen friluftsgård på Farstanäset, söder om Stockholm.

Ursprungligen var det en del av en flyktingförläggning på Lovön. Vi fick den strax efter kriget och placerade den på den markstump som vi  sedan dess arrenderar av Stockholms stad.

Stugan består av en storstuga med öppen spis och el-radiatorer, garderob/bibliotek, välutrustat kök med varmt och kallt vatten, vedspis och elektrisk bänkspis.

Våra närmaste grannar är ett stort ridhus och en slalombacke. Lite längre bort finns Ågesta friluftsområde. Stugan är med andra ord en utmärkt utgångspunkt för allehanda friluftsaktiviteter.

Föreningsstugan förestås av en stugfogde. Denne blir lika glad om Du bara kommer in och pratar över en kopp kaffe, som om Du hjälper till med målning, räfsning, vedhuggning eller något annat av de tusen och en arbeten som finns att göra.

I stugan har VIK-47, idrottssektionen, våravslutning. Moderföreningen har också medlemsmöten och en "Värmlandsföreningens Dag" där.

Stugan är oftast öppen på söndagar när det  är "säsong", se joursöndagarna i medlemstidningen "Vi från Värmland".

Det finns även möjlighet att hyra stugan, medlem måste närvara, tala med Stugfogden.

Färdvägar

Åk tunnelbanan till Farsta. Därifrån är det ca 2,5 km promenad. Följ streckad linje A. Gå rakt igenom Farsta Centrum, passera idrottsplatsen, följ vägen efter Magelungens strand till träbron, gå över den, vik av till höger och Du är strax framme. Stugan ligger vid pilen. Flaggstång på ängen.

Alternativ gångväg. Följ streckad linje B. Korsa torget; vik av till höger mellan varuhusen och korsa den stora parkeringsplatsen. Gå ner för trappan vid polisstationen, gå över Farstavägen och följ därefter Nykroppagatan som går över järnvägen och Magelungsvägen. Därifrån ser man träbron. Fortsättning, se föregående beskrivning.

Från Liljeholmens och Högdalens tunnelbanestationer kan man ta buss 165 mot Farsta och stiga av vid hållplatsen Farstanäsvägen/Magelungsvägen.

Från Farsta tunnelbanestation kan man åka buss 165 mot Högdalen och Liljeholmen och stiga av vid hållplatsen Farstanäsvägen/Magelungsvägen.

Kommer man med bil från Nynäsvägen svänger man av och kör Ågesta broväg, Ågestabron, Länsvägen och Ågestavägen. Vid vägvisarna till Farstanäsets Camping och Friluftsområde svänger man av till höger och följer Svartviksvägen och kommer snart ut på Farstanäsvägen, där det stora fula ridhuset finns. Mitt emot detta ligger Värmlandsstugan. Se kartan.